Warsztaty z robotyki to zajęcia twórcze, podczas których dzieci będą miały okazję zamienić się w młodych konstruktorów. Będą budowali a następnie programowali swoje roboty wprawiając je w ruch. Każde zajęcia to nowy projekt do realizacji! Początkowo budujemy roboty zgodnie z instrukcją. Im bardziej zaawansowana grupa, tym więcej tworzą i wymyślają sami uczniowie.
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się terminami tj. prędkość, moc silnika, przekładnia, koło zębate itp. W I etapie uczniowie będą programowali w obrazkowym języku programowanie, gdzie będą przeciągać ikonki. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie do języka tekstowego. Uczestnicy zajęć zapoznają się z pojęciami informatycznymi tj. pętle, instrukcje warunkowe, zmienne, itp.
Dlaczego robotyka?
Podczas zajęć dzieci zdobędą umiejętności informatyczne i techniczne, ale także nauczą się analitycznego – procesowego myślenia, rozwiązywania problemów i będą doskonalić zdolności manualne. Programowanie uczy umiejętności dzielenia dużych zadań na mniejsze, wnioskowania i analizy, korekty błędów. Są to zdolności przydatne zarówno w przedmiotach ścisłych, nauce i inżynierii ale także w takich dziedzinach jak nauki społeczne czy sztuka.
Poza tym dzieci nauczy się myślenia komputacyjnego czyli takiego procesu myślowego, w którym problemy i jego rozwiązania formułowane są w sposób zrozumiały i możliwy do wykonania przez komputer. Inaczej mówiąc „myślenia jak informatyk”.
Każde zajęcia oparte są o metodologię LEGO® Education czyli 4 x Z:
- Zacznij– czyli wstęp do zajęć wprowadzający dzieci do tematu np. jaką konstrukcję dzisiaj wykorzystamy w budowli,
- Zbuduj– uczestnicy budują na początkowym etapie edukacji z instrukcji określony obiekt. W późniejszym etapie uczniowie budują z własnej wyobraźni.
- Zastanów się– jak zbudowany obiekt ma się poruszać co ma robić, jakie mechanizmy są wykorzystywane itp.
- Zastosuj– czyli zaprogramuj swojego robota i sprawdź jak działa.
Dwa ostatnie punkty pojawiają się wielokrotnie na zajęciach. Po zobaczeniu efektu tego co uczestnik zrobił następuję proces myślowy, analiza sytuacji i dokonanie zmiany. Dodatkowo podczas zajęć uczestnicy mają do rozwiązania pewne określone problemy, sytuacje lub też stworzyć swoje projekty, które niwelują określony problem. Takie problemowe podejście wymusza na uczestnikach chwili zastanowienia się, konsultacji z kolegą / koleżanką, dyskusji nad jego rozwiązaniem czyli pracy projektowej.
Zajęcia trwają 90 minut. Istnieje możliwość zapisania dziecka podczas trwania kursu.